“Bez cukru” to jedno z haseł współczesnej diety. Zdrowe substytuty cukru są reklamowane na każdym kroku i dostępne nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ale nawet w supermarketach. Czym jest gęsty sok z Meksyku, stosowany już przez Azteków?

Czym jest syrop z agawy?

Pod względem konsystencji syrop z agawy przypomina miód, choć jest trochę bardziej płynny (https://www.bee.pl/9190-syrop-z-agawy). Przetwarzanie ułatwia fakt, że sok z agawy nie twardnieje i nie krystalizuje się. Wytwarza się go w Meksyku ze słodkiego soku z agaw. Z roślin co najmniej ośmioletnich usuwa się rdzeń, z którego wyciska się sok. Płyn gęstnieje w trakcie podgrzewania i nabiera brązowego koloru. Im ciemniejszy jest sok, tym dłużej go podgrzewano i tym bardziej karmelowy ma smak. Istnieje także proces alternatywny, gdzie pomija się podgrzewanie. Obecnie zawarta w syropie fruktoza poddawana jest działaniu naturalnych enzymów, a nie, jak w latach dziewięćdziesiątych, temperatury lub substancji chemicznych.

Zastosowanie syropu z agawy

Syrop z agawy może być stosowany jako zamiennik miodu i używany do wszystkiego, do czego stosowany jest miód bądź cukier. Wyjątkiem jest pieczenie. Ciasto z syropem z agawy szybko zmienia kolor i ciemnieje. Poza aspektami wizualnymi ciasto traci na strukturze, syrop z agawy w przeciwieństwie do cukru nie sprzyja bowiem stabilności. Doskonale nadaje się natomiast do słodzenia napojów, deserów i do dressingów ze względu na płynną konsystencję. Jest ceniony przez ścisłych wegan jako zamiennik miodu. Istnieje także wersja naturalna, produkowana w temperaturze poniżej 41 stopni Celsjusza, odpowiednia dla witarian. Do zalet syropu z agawy należy też stosunkowo neutralny smak. Jest przy tym słodszy niż cukier, a mniej kaloryczny.

Czy syrop z agawy jest zdrowy?

Syrop z agawy jest reklamowany jako zdrowy zamiennik cukru. Rzeczywiście, syrop ma wysoką zawartość fruktozy (w zależności od źródeł 92-56% fruktozy i 20-8% glukozy) i w związku z tym niski indeks glikemiczny. To najniższa wartość wśród wszystkich substancji słodzących. Zawiera ponadto minerały, substancje roślinne i pierwiastki śladowe. W jego składzie znajdziemy:

  • żelazo
  • wapń
  • potas
  • magnez.

nie występujące w cukrze, odpowiadające między innymi za ciemną barwę. Jednak aby czerpać z nich korzyści, należałoby wypić ogromne ilości soku z agawy. Wysoka zawartość fruktozy może być jednak również wadą, zwłaszcza dla osób cierpiących na nietolerancję tego składnika. Poza tym ma wysoką kaloryczność i może przyczyniać się do otyłości i powstawania cukrzycy typu 2. Tak jak w przypadku wszystkich substancji słodzących zalecany jest zdrowy umiar.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com
Aromaterapia Tags: